Vekové diskriminačné ustanovenia v zákone
o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ŤZP stratili účinnosť
20.
mája 2020 bol v Zbierke zákonov SR pod číslom 124/2020 Z.z. zverejnený
Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 16/2018-104 z 2.
apríla 2020 vo veci nesúladu niektorých ustanovení zákona č. 447/2008 Z. z. o
peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s čl. 1 ods. 1 a 2,
čl. 12 ods. 1 a čl. 13 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, s čl. 2 ods. 2 v
spojení s čl. 9 Medzinárodného paktu o hospodárskych, sociálnych a kultúrnych
právach a s čl. 5 ods. 1 a 2 v spojení s čl. 19 písm. b) Dohovoru o právach
osôb so zdravotným postihnutím.
Zástupcovia
občanov so zdravotným postihnutím dlhodobo (vlastne už od zavedenia vekovej
hranice 65 rokov v prípade poskytovania peňažného príspevku na osobnú
asistenciu i v prípade peňažného príspevku na kúpu osobného
motorového vozidla v roku 2001) poukazovali na diskriminačný charakter
týchto ustanovení z dôvodu veku, nedarilo sa nám ale o "svojej" pravde
presvedčiť štátne orgány či poslancov NR SR.
Zásadný prínos komisárky pre osoby so zdravotným
postihnutím
Zásadný
podiel na zrušení vekových diskriminačných ustanovení v zákone
o kompenzáciách ťažkého zdravotného postihnutia má komisárka pre osoby so zdravotným
postihnutím. Po oznámení o výsledku rokovania pléna Ústavného súdu vydala
vyhlásenie, z ktorého tu uvádzame podstatnú časť:
"Ako
komisárka pre osoby so zdravotným postihnutím som od vzniku úradu (1. marca
2016) s pohľadu ochrany ľudských práv upozorňovala na to, že peňažné príspevky
na kompenzáciu zdravotného postihnutia sú z dôvodu vekovej hranice diskriminačné
a že pre uvedenú skupinu ľudí so zdravotným postihnutím neexistuje zo
zákona žiadna alternatíva pomoci štátu a že neexistuje legitímny dôvod na
vekové obmedzenie pre priznanie peňažných príspevkov. Už v prvej Správe
o činnosti komisára pre osoby so zdravotným postihnutím za rok 2016 som upozornila
na tieto diskriminačné ustanovenia.
Toto
potvrdil aj Ústavný súd Slovenskej republiky na neverejnom zasadnutí pléna 2.
apríla 2020 vo veci vedenej pod sp. zn. PL. ÚS 16/2018. Posudzoval súlad
ustanovení zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu
ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov týkajúcich sa
vekovej hranice 6 rokov a 65 rokov podľa § 22 ods. 2 na získanie peňažného
príspevku na osobnú asistenciu a vekovej hranice 65 rokov podľa § 34 ods. 3. na získanie príspevku na kúpu
osobného motorového vozidla.
Ako
komisárka som niekoľkokrát žiadala Ministerstvo práce sociálnych vecí
a rodiny SR o zmenu ustanovení zákona, avšak ministerstvo sa s argumentáciou
nestotožnilo so slovami, že k danému problému neexistuje žiadne súdne
rozhodnutie, ktoré by diskrimináciu potvrdilo. Nakoľko sa mi uvedenú zmenu nepodarilo presadiť ani
v pracovnej skupine na prípravu novely zákona o kompenzáciách účinnej
od 1.júla 2018, rozhodla som sa podať podnet na Ústavný súd SR z dôvodu
rozporu zákona s Ústavou SR a medzinárodnou zmluvou, ktorou je
Slovenská republika viazaná - Dohovorom OSN o právach osôb so zdravotným
postihnutím. Vzhľadom na zákonné prekážky a nedostatok pôsobnosti
komisárky pre osoby so zdravotným postihnutím namietať nesúlad zákona
s medzinárodnou zmluvou na ústavnom súde, postúpila som tento podnet,
spolu s vypracovaným materiálom odôvodnenia a podnetmi, ktoré sme riešili
na Úrade komisára pre osoby so zdravotným postihnutím, koncom decembra 2017
kancelárii verejnej ochrankyne práv so žiadosťou o podanie podnetu na Ústavný
súd SR.
Verejná ochrankyňa práv sa
s argumentáciou stotožnila a rozšírila ju o dôvody patriace do
jej pôsobnosti. Následne podnet na ústavný súd podala 4. septembra 2018, pričom
14. novembra 2018 ústavný súd prijal vec na ďalšie konanie. To bol už polovičný
úspech podania. 2. Apríla 2020 sme sa dočkali očakávanej zmeny a teším sa,
že spolupráca s verejnou ochrankyňou práv našla pozitívny záver."
Praktické dôsledky
Zo záverečných
bodov odôvodnenia nálezu ÚS vyplýva, že úlohou národnej rady SR bude do
šiestich mesiacov od vyhlásenia tohto nálezu v Zbierke zákonov SR ustanovenie
§ 22 ods. 2 prvú vetu v časti "najskôr od 6. roku veku do dovŕšenia 65. roku
veku" a druhú vetu "Po dovŕšení 65. roku veku možno tento príspevok poskytovať,
len ak bol fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím poskytovaný pred
dovŕšením 65 rokov veku." a ustanovenie § 34 ods. 3 v časti "najneskôr do konca
kalendárneho roka, v ktorom dovŕši 65 rokov veku" zákona o peňažných
príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia uviesť do súladu
s vyššie citovanými článkami Ústavy SR a vyššie citovanými ustanoveniami
medzinárodných zmlúv, inak tieto ustanovenia stratia platnosť.
Účinnosť,
teda uplatnenie v praxi, strácajú citované ustanovenia dňom vyhlásenia
nálezu ÚS v zbierke zákonov, t.j. dňom 20. Mája 2020. V praxi to
v prípade osobnej asistencie znamená, že od 20. Mája 2020 nemôžu úrady
práce zamietnuť žiadosť o priznanie peňažného príspevku na osobnú asistenciu z dôvodu,
že žiadateľ nedosiahol vek 6 rokov, resp. žiadateľ dovŕšil vek 65 rokov
a pred dosiahnutím tohto veku príspevok na osobnú asistenciu nepoberal.
Ustanovenie
§ 22 ods. 2, resp. § 34, ods. 3 zákona č. 447/2008 Z.z. o peňažných
príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia s účinnosťou od
20. Mája 2020 znejú:
§
22, ods. 2
"(2)
Peňažný príspevok na osobnú asistenciu možno poskytovať fyzickej osobe s ťažkým
zdravotným postihnutím."
§
34, ods. 3
"(3)
Peňažný príspevok na kúpu osobného motorového vozidla možno poskytnúť, ak
fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím požiada o poskytnutie tohto
peňažného príspevku."
Pre
tých, ktorí by mali záujem si nález ÚS prečítať, nájdu ho v Zbierke
zákonov SR pod číslom 124/2020, resp. na stránke www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2020/124/ .
Spracoval: Milan Měchura, Národná rada občanov so zdravotným postihnutím
2. 6. 2020